Friday, December 12, 2014

Being a housewife - is a gift


Aku simpati dengan nasib perempuan zaman moden. Simpati dengan diri sendiri terutamanya. Kita dididik untuk jdi lebih gagah lebih hebat dpd lelaki. Kononnya untuk kebaikan wanita dan keluarga dan negara -KONONNYA. Padahal kita tersungkur rebah dlm segala hal. Anak dididik entah bagaimana. Suami diabai seperti anak bujang. Agama didada belum tentu paham akan asas semudah  fardhu ain. Tapi kita bangga bergelar wanita bekerjaya.

Aku juga di asuh tuk jadi wanita punya mata pencarian sendiri. Kiri kanan aku wanita semua punya duit sendiri. Itulah impian aku sejak dibangku sekolah. Semua murid perempuan punya cita2 sendiri. Semua ditanam dibenak dada sedalam akal pemikiran bahawa semua harus ada kerjaya.

Aku menangis semahu dan selamanya tatkala aku gagal dlm pelajaran. Hancur harapan aku. Aku tanya pada Allah. Ya Allah kenapa Kau tidak makbulkan doa ku ya Allah. Aku benar2 memohon agar diberi peluang utk bahagia sprti org lain. Kemudian berpusing pikiran aku memikirkan doa2 ku yg aku lafazkan dulu. Rupa-rupanya ku tidak pernah meminta mendapatkan pekerjaan. Tidak pernah meminta agar mendapat gaji tetap bulanan. Cuma yg aku minta hanyalah - apa yg terbaik utk aku .

Sekarang aku tak punya pekerjaan. Tak ada penyata gaji, kwsp, socso. Tapi rezeki Allah itu pasti. Pada hamba2 nya. Yg meminta ataupun tidak. Rezeki hadir melalui suamiku. Rezeki kami sekeluarga. Meskipun tak mewah namun tak miskin. Cukup. - apa yg terbaik utk aku

Tatkala ada manusia bodoh memaksa wanita2 bekerja untuk menampung kadar hidup yg semakin kejam. Memerah segala kudrat yg lemah diluar dan didalam rumah. Mencanang ideologi moden sebagai super mom. Pilihan atau tiada pilihan adalah hak individu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...